Saç Biçimlendirmenin Esasları

 

Biçimleme, biçimsiz bir maddeyi uyumlu yapı vererek hoş bir şekle sokmaktır. Bunun kesin bir şemaya ihtiyacı yoktur. Kendi düşüncelerinizi de geliştirebilirsiniz. Biçimleme alıştırmalarını (grafik araçlar ile) çizme, kesme ve yapıştırma ile yapınız. Biçim yuvarlak, köşeli, yumurta biçimli ya da spiral olabilir. Alıştırmalarımızın asıl biçimi dairedir. Nokta, en küçük biçim öğesidir. Hareketsizdir ve bir saçsüsünü ifade eder, çizgi noktanın uzatılması ile oluşur. Serbest çizgilerin, konstrukte edilmiş çizgilerin aksine şablonsuz, bağımsız bir hareket akışı vardır. Saçdüşmesinde görüldüğü gibi canlı ve doğal akışları vardır.

Saç biçimlerinde düz kubbeli, dalgalı spiral ya da vida biçimli çizgiler bulunuz. Daire ya da düz hareketlerle bukle alıştırmaları yapınız.(tarak çizgisinin yönüne eş olan tarak çizgileri)

Hafif kıvrık, tarak çizgisine açı yapan dalga kenarları yapınız. Çizgileri kesmek ve vurgulamak için saç süsü çizgileri taşıyan saç biçimleri arayınız.

Yüzey, genleşimi bir çizgi ya da kenar tarafından onun biçiminde sınırlanan bir alandır. Yüzeyin renk tonu ve yapısı yani içögeleri, fon için bir sınır olabilir. Yüzeysel saç şekilleri, tüysüz baş derisi tarafından kenar saçlarla sınırlanır. Yüzeyin kare, üçgen ve daire şeklinde üçana biçimi vardır. Bunlar kaydırmalarla şekillendirilir. Ama daire, her zaman aynı olan bir temel biçim, bir sonsuzluk sembolüdür. Elips daireden türetilmiş ovaldir. Oval yüz, ideal biçimdir.

Vücut ve uzay

Üst yüzeyler, kıvrılmış ka^ğıttaki gibi yükseltilip çukurlaştırılabilir. Böylece yüzey, rölyefsi bir görünüm alır ve bir uzaysal (meka^nsal) genleşme gibi görülür. Ana biçimler küp, dikdörtgen prizma, piramit, silindir, koni, küre, elips ve yumurtadır. Basık, küp biçimli, uzun dar dikdörtgen, yuvarlak ve konimsi baş biçimleri vardır. En ideali yumurta biçimdir.

Bu biçimleri vurgulamak ya da dengelemek için uygun saçbiçimleri ile ön alıştırmalar yapılır.

Biçim düzenleme

Saçı ayırma, bilimsel açıdan aynı kısımları aynı aralıklarla ayırmaktır. Süs biçimleri, resimdeki dalga şeridi gibi motiflerin süs olarak geri dönüşünü gösterir. Saçın ayrılması ile vurgulanmış biçimler, kesin ayrımlı hatları ile sert bir etki yapar. Ritmik uyulmama da aynı orandadır ama ilginçbir hareket gösterir. Aynı biçimler, dalga hareketlerinde canlı olarak bulunur.

Şekillerin yükselmesi

Yükselerek daha da büyüyen ya da yükselerek küçülen ölçülerdeki yineleme anlamına gelir. Böylece şekil çok dikkat çeker. Yükselme kademeleri bir bütün oluşturarak birbirini temel almalıdır (örneğin Louis XIV’in fontange saçı).

Bir saç tuvaletinin iki tarafı aynı ise simetri gösterir. Biçim sakin, sabit bir etki yapar. Erken Barok Dönemindeki gibi simetri, küçük değişikliklerle daha canlı hale getirilebilir.

Asimetri

Saç biçimlerini alışılmışın dışında, iddialı ve ilginç yapar. Aşırı abartmalar, çok keskin uyumsuzluğa neden olur.

Kontrast (karşıtlık)

Zıtlıkların yan yana olmasıdır. Örneğin açık ve koyu renk yüzeyleri, bukleler ve düz kısımlar, tüm kontrast biçimler birbirini karşılıklı olarak etkiler.

Sakinlik hareket kontrastlarını, dinamik olarak şekillendirilmiş saçlarda görürüz. Statik saç tuvaletleri ögeleri olmasına rağmen sakin duran yüzeyler ve çıkış yapan bukleler arasındaki zıtlık saça bilinçsiz olarak hareket verir. Saça aşırı sprey sıkılırsa saçyapışmış gibi görünür, bu da görünümü bozar.

Tarak yönü çizgileri yukarı çıkan, düşen, düz ya da karışık dökülen hareket yönleri verir. Bir saçın tarak yönü, çizgileri gerçekte ya da düşünülen uzaklıkta yeniden birleşiyorsa hareket bir noktada sona erer ve görünüme sakinlik getirir. Çizgiler ayrılıyorsa saç, göze çarpıcı ve kontrast hale gelir.