Kuaför salonları için başarının anahtarı ve formülleri nedir? Bugün artık sadece işinizi iyi yapıyor olmanız, rakipler arasından sıyrılmanız için tek başına yeterli değil. Bir kuaför ya da berber işletmesini rekabet açısından üstün kılan ve marka haline getiren şey yalnızca yüksek bütçelerde değil, detaylarda saklı. Salonunuzun cirosunu arttırmak ve işletmenizi aranan bir marka haline getirmek için iş stratejisi geliştirirken bazı önemli hususlara dikkat etmeniz gerekiyor.
1)Markanızı Tanımlayın
Saç ve güzellik sektöründe her şey imajla ilgili. Markalaşma, ideal müşteriyi çekmenize yardımcı olur. Stratejik bir marka olmak, adınız, logonuz, mağaza tasarımınız, bulunduğunuz konum, müşterilerle iletişim, web sitesi ve tabii ki sosyal kanallarınızın (özellikle Instagram) görünümü ve hissi gibi detayları içeriyor. Güzelleştirme iddiasında olan bir işletmenin kendisini sunum biçimlerinin de olağanüstü bir estetiğe sahip olması gerekiyor.
Markanızın her alanda tutarlı olduğundan emin olun. Salonunuzun iç tasarımı web sitenizde yansıtılmalı, sosyal ortamdaki ses tonunuz personelinizin telefonlara yanıt verme şekli gibi ayrıntılar standart ve istikrarlı olmalı.
2) Vizyonunuzu ve Misyonunuzu Netleştirin
Kuaför salonunuz, spanız ya da berber dükkanınız için büyük planlarınızı bir cümleyle özetleyebilir misiniz? Misyon, müşteri hizmetleri, sağladığınız hizmetler ve işletmenizin ardında yatan nedenler konusundaki felsefenizi açıklayan “var olma sebebiniz”dir.
Beyan ettiğiniz salon misyonu, hedef müşterilerinizin işletmenizden ne tür bir deneyim beklemesi gerektiğini içerir. Misyonunuz, personelinize nasıl davranacağınızı ve rekabette sizi benzersiz ya da farklı kılan noktaları tanımlamalıdır. Yaratıcı bir beyin fırtınası oturumunda ekibinizle bu noktalar üzerinde birlikte karara verebilirsiniz.
Misyonunuzu netleştirdikten sonra web sitenizden salon içi deneyime kadar, tüm müşteri iletişimlerinizde misyonunuzun ön planda ve merkezde olduğundan emin olun. Misyon beyanına birkaç örnek: “Çalışanlarımızdan müşterilerimize ve tedarikçilerimize, bizimle temasa geçen herkesin harika hissetmesini istiyoruz,” ya da “Dünyayı güzelleştirmek için bir fark yaratmak istiyoruz,” veya “İyi hissettirmek bizim asli görevimiz”… Misyon beyanınız, somut bir gerçeğe dayanmadıkça hiçbir şey ifade etmez. Personelinizin de misyonunuzu benimsediğinden ve buna göre hareket ettiğinden emin olun.
3) Rakip Analizi Yapın
İş stratejisinin önemli bir parçası rakip analizidir. Kuaför salonları da bir istisna değil. Sizi rakiplerinizden daha iyi yapan şeyin ne olduğunu belirleyin. Rakiplerinizin markası, hizmetleri, fiyatları, müşteri ilişkileri, sosyal medyalarının ve salonlarının genel görünümü hakkında notlar alın. Rakiplerinize kıyasla güçlü ve zayıf yönlerinizi belirleyin. Güçlü yönler, örneğin; benzersiz bir hizmette uzmanlaşmak, zayıf yönler ise minimum finansman olabilir. Birinci sınıf bir konumu güvence altına alma potansiyeli gibi fırsatları ve yakınlardaki bir rakip gibi rekabetçi fiyatlar sunan tehditleri not edin. Ana hizmetlerinizi güçlü yönlerinizle eşleştirin ve müşterilerin başka yerden alamayacağı şeyler sunmaya çalışın.
Sektörde uzun vadeli başarının anahtarı fark yaratmaktır. Bunu sağlamadıkça, “herhangi bir salon” haline gelmeniz kaçınılmazdır. Müşteriye sizinle birlikte devam etmesi ya da sizin salonunuzu denemesi için bir neden vermelisiniz. Salonunuzu ilk defa ziyaret eden müşterilere özellikle farklılığınızı gösterin ve cesur olun. Müşteriyi tanımaya çalışın: sohbet etmekten mi hoşlanıyor, yoksa işinizi sessizce yapmanızı mı tercih ediyor? İkinci tipte müşterilerle sohbetinizi sadece onun saç tipine ve durumuna uygun profesyonel tavsiyelerle sınırlayın. Kim olursa olsun, bir profesyonelin kendinden emin, uzman önerilerini dinlemek için kulak kesilir.
4) Bir Finansal Plan Oluşturun
Bu, tahmini olarak yıllık maliyetler (hem sabit hem de değişken), ücretler, ihtiyaç duyulan zaman ve malzeme maliyetleri ve satış tahmininiz (örneğin; yıllık kâr hedefiniz) gibi faktörlere göre hizmetlerinizi nasıl fiyatlandıracağınızı içermeli. Egonuzu devre dışı bırakarak işletmenizin nerede durduğuna dair dürüst bir değerlendirme yapın ve hangi finansal hedeflerin bir sonraki seviyeye ulaşmanıza yardımcı olacağını kararlaştırın. Bu hedefler, geliri x tutarında artırmak, müşteri başına harcamayı x oranında artırmak veya maliyetleri ayda hedeflenen bir miktarda azaltmak olabilir.
5) Hedef Pazarınızı Tanımlayın
‘Hedef pazar’ teriminin var olmasının bir sebebi var. Bu terim herkesi memnun edemeyeceğiniz fikrine dayanıyor. Uzmanlaşmaktan ve müşterilerinize ne kadar iyi olduğunuzu göstermekten (saçına yönelik profesyonel tavsiyeler gibi) çekinmeyin. Müşteri kitleniz hizmetlerinize, yaşa, cinsiyete, coğrafyaya, gelire vb. göre sayısız farklı şekilde tanımlanabilir: Kesimden daha çok renklendirme konusunda mı uzmansınız? Öncelikle erkeklere mi yoksa kadınlara mı hitap etmek istiyorsunuz? Hedef kitleniz lükse mi yoksa ücretin uygunluğuna mı değer veriyor?
6) Bir Pazarlama Stratejisi Oluşturun
Salon stratejisi birçok faktöre bağlı olarak büyük ölçüde değişkenlik gösterir. Örneğin, İstanbul’daki lüks bir salon, kitle hedefli sosyal medya reklamlarına yatırım yapmak isteyebilirken, küçük bir mahallede yer alan bir salon doğrudan Whatsapp iletişimini tercih edebilir. Promosyon stratejiniz, müşterilerle nasıl bağlantı kuracağınızı ve onları nasıl takip edeceğinizi de içermeli. İyi bir yazılım programı, randevu rezervasyonu, müşteriye ilişkin planlama araçları, SMS mesajlaşma hatırlatıcıları, müşteri kayıtları ve raporlama gibi seçeneklerle salonunuzu daha iyi yönetmenize yardımcı olacaktır.
Kuaför salonları için müşteri çekmenin yolu algı yaratmaktan geçiyor. Bir iş stratejisi oluşturup bu fikirleri salonunuza uygulamak ilk bakışta çok zor görünebilir, ancak sağlam bir iş stratejisine sahip olmak bu korkuyu ortadan kaldırır.