Eyüp’te bir marka: Buket Erışık

Sosyal zekası ve meslek aşkıyla Eyüp’ün en köklü kuaförü Buket Erışık’ın farklı vizyonuna salon yönetimi bölümümüzde yer vermiştik.  Salonda Buket Erışık’ın müşteri ile olan duygusal bağının, müşteri memnuniyetinin nasıl sağlanacağının anlatıldığı anahtar sözcüklerin asılı olduğu bir tablo vardı. http://goo.gl/riFdsU

O pencereye daha yakından bakmak istedik; Buket Erışık’ın dünyasına biraz yaklaştık ve HAIRiST Online’a konuk ettik.

Sizi biraz tanıyabilir miyiz?

52 yaşındayım. Küçük semtlerde sanatınla hak ederek yaşam şeklinle, duruşunla bir yere gelmek daha zor. Bunu başarmak için çok geniş açılardan bakmak gerekiyor. Ben çok küçük yaşta bu mesleğe başladım ve kısa bir zamanda bunu başardığımı düşünüyorum. İlkokulu bitirdikten sonra öğretmen okulunu kazandım. Babam okumamı istemedi. Bir arkadaşımla birlikte kuaföre gittiğimde, bu işi yapabilirim diye düşündüm. Salon işletmecisine  çırak olmak istediğimi söyleyince, bu işi öğrenmek istiyorsan sen bize ödeme yapman gerekiyor dedi.  Ama babam buna izin vermedi. İstenen parayı bulmak için ayakkabı boyacılığı yaptım. Haftada bir gün ayakkabı boyadım ve o parayı çalıştığım salona verdim. O zamanlarda çıraklık dönemi çok başkaydı. 4 aylık çıkarlık dönemimde patronum bana bir taraftan yoğurt sattırıyordu. Oradan çıktım, 4 ay sonra evde komşunun, arkadaşımın saçlarını yaptım, evde çalışmaya başladım. Kapıcımız beni bir salona yönlendirdi.  Fakat orada da usta yoktu.

Boya konusunda bilgiye sahip değildim. Fakat röfle öğrenmek için bir arkadaşıma gittim, gram ve ölçü bilmiyordum. Göz kararı yapmaya başladım. İkna kabiliyetim de güçlüydü. Salonda çalışmaya başladıktan dört sene sonra salon sahibi beni ortak etti. 5 yıl sonra da ortaklıktan ayrıldı ve Eyüp’te Seyran Salon’un sahibi oldum. Daha sonra kendim çok güzel bir salon açtım.

Mesleğinizde nelere önem verirsiniz?

İş ahlakı mutlaka olmalı. Ben hala salona geç kalınca elemanlar gitti ben gitmedim diye vicdanımla savaşıyorum. İhtiyacım olduğundan mı? Tabii ki değil ama böyle yetiştik.

Samimiyet çok önemli, ben hiçbir zaman müşterimin parasını almak için entrika yapmadım, yalan söylemedim. Bu yüzden çok güvenilir ve çok sağlam bir müşteri pörtföyüne sahibim. Anneleri gelin ettim, kızlarını gelin ettim, torunlarına başladım. Bu müthiş bir şey. 

Kuaförlük sektöründe neler değişti?

Geçmişte ustalara daha fazla saygı vardı. Ustalardan çıraklara karşı sevgi yoktu. Çok fazla rencide ediyorlardı. Ben hiçbir zaman bunu yaşamadım. Çünkü ustam olmadı. Benim ustam da patronum da müşterimdi. Şimdi yeni nesile ben çektim sen de çekeceksin düşüncesiyle yaklaşılıyor. Bu çok yanlış. Önce elemana öğreticeksin, sonra isteyeceksiniz. Öncelikle onlara karşı anaç olmalısınız. Şu an ustaya karşı da saygı yok. Saygının olmadığı bir yerde sevgi de yoktur. Müşterinin gözünde eskiden kuaför sanatkardı, şimdi bu da kalmadı.

Müşteri neresi ucuz yaparsa oraya gitmek istiyor. Ancak eğer bir salon maddi manevi yönden müşteriyi mutlu ettiği taktirde müşteri hiçbir yere gidemez. 

Eleman sıkıntısı yaşıyor musunuz?

Ben elemanlarımla çok uzun soluklu çalışıyorum. Çünkü elemanıma maddi manevi  her konuda destek oluyorum.

Sizden ayrılıp, salon açan oldu mu?

Tabiki Eyüp’te salonun yakınlarında salon açan çok elemanım oldu. Ama hiçbiri de bana danışmadan salon açmadı. Bana yeterli olup, olmadıklarını soruyorlar. Evet yeterlisin dediğim zaman salon açıyorlar. Sadece bir kaç kişi ile kırgın ayrıldım. Hem çok anaç, hem de çok otoriteyimdir. İkisini bir denge içerisinde yapabilmek çok zor. Hem beni çok severler, sayarlar, hem de çok korkarlar. Bu çok kötü bir özellik ama müşteri varken kızdığım an çalışanlar rencide olabiliyor. Bunun için çalışanlar da hata yapmamaya özen görterirler.

Çalışanları motive etmek için neler yapıyorsunuz?

Otobüs tutup pikniğe gideriz, özel geceler düzenleriz. Yılbaşı gibi özel günlerde her birine hediye alırım.Ramazanda iftar yemeklerini, üç aylık erzaklarını veririm. Ben hangi yemeği yiyorsam onlar da aynı yemeği yemeli. Hepsini ev sahibi yapmışımdır. Çünkü onlarla aile gibiyim.

Kaç kişi ile çalışıyorsunuz?

Salonda 10 kişiyiz. 5 kişiye daha ihtiyaç var.

İşe alacağınız elemanların Meslek Liselerinden ya da Yüksek Okullardan mı yoksa alaylı mı olmasını tercih edersiniz?

Ben kesinlikle eğitimli olmasından yanayım. Fakat sektörü de tanıyor olması çok önemli. Bu anlamda öğrencilerin mutlaka staj yapmaları ve çok sıkı bir şekilde çalışmaları gerekiyor.

Usta çırak ilişkisi hakkında ne düşünüyorsunuz?

Herkes haddini bilmeli diyorum. Usta, çırağı yönlendirmeli. Ben insanlara emek harcamayı seviyorum. İnsanlara duygusal yaklaşırken, otorite kurmanız gerekiyor. Ancak bu sayede çalışanınızla sağlıklı ve dengeli bir ilişki kurabilirsiniz.  

Salonunuzdan içeri girince müşteriyi bir yazı karşılıyor. O yazıyı oraya asmak nasıl aklınıza geldi?

Ben işimi, insanları çok seven çok hırslı biriyim. Bu hırs sadece parayı kendim için kazanmak için değil, kazandıklarımı insanlarla paylaşmak için. Ben daha çok duygularımla hareket eden bir insanım. O da daha çok duygusal bir yazı. İnsanlara nasıl yaklaştığınız çok önem taşıyor. Oradaki herkes salonun müşterisi. Müşteriye her türlü hizmeti verirseniz sadakat yaratmış olursunuz. O yazı da bunu anlatıyor. Bir yazı daha var salonda. Her birimiz sizlere hizmet vermek için görevliyiz önemli olan sizin buradan mutlu çıkmanız mesajı veriyor. Müşteri bazen manikürünü bir başkasına yaptırmak istiyor, fakat ayıp olur diye söyleyemiyor. O yazıyı okuduktan sonra daha rahat davranabiliyor.

Kuaförlüğün geleceği hakkında ne düşünüyorsunuz?

Gelecek için hem ümitliyim, hem de değilim. Biz çok şanslıyız, çok güzel günler yaşadık ama bizden sonrakilerin öyle olacağını sanmıyorum. Müşteriden dolayı bu mesleğe iyi bakamıyorum. Çünkü müşterilere ne kadar hizmet sunarsanız sunun, hep daha fazlasını istiyorlar. Teşekkür eden bir müşteri profili yok artık. Kuaför de müşteriye çok özverili ve saygılı davranmıyor. Eskisi kadar güven yok.

buket erışıkMüşteriye nasıl yaklaşmak gerekiyor?

Müşteriyi çok iyi analiz etmek gerekiyor. Duruşundan, oturma şekline kadar o kişi zaten kendisini ortaya koyar. Onu çözüp, ne istediğini anlamanız gerekir.

Çok önemli bir nokta daha var. Bütün kuaför camiası salonda çalışırken bir aktördür. Acınızı, sevincinizi, evliğilinizi, yaşayamazsınız. Ailenizle vakit geçiremezsiniz. Çünkü size gelen kişiye siz psikolog olmak zorundasınız. Onu ne derdiniz olursa olsun tedavi etmelisiniz. Müşteriyi asık suratla karşılayamazsınız, yanlış bir işlem yapamazsınız. Mutlaka seviyeli bir şekilde sohbet olmalıdır.

Yapmayı en çok sevdiğiniz işlem nedir?

Boya karıştırmak, kesim, röfle. Kısaca mesleğim ile ilgili her şeyi seviyorum.

HAIRiST etkinliği hakkında ne düşünüyorsunuz?

Süper. Gençlere heyecan ve güç verecek bir organizasyon. En ince noktasına varana kadar konuşuluyor ve güzel düşüncelerle yapılan bir iş. Gençlerin ayaklarını çok sağlam yere basmasını sağlıyor, kendine özgüvenini artırıyor.

Estetica Dergisi hakkında ne düşünüyorsunuz?

Her zaman salona geliyor ve çok beğeniyorum.

Kuaförlüğü bir cümleyle tanımlar mısınız?

Kuaförlük benim için hayat demek.