Toprak Şeker ile beraberiz…

30 metrekareden 1300 metrekare köşke geçişin hikayesi…

Sarışınlığın adresi olarak kendini konumlayan Toprak Şeker, salonda verdiği hizmet kalitesi ile kemikleşmiş bir müşteri kitlesine sesleniyor. Estetica Design tarafından düzenlenen ve 2017’de dünyanın en iyi kuaför salon tasarımları arasında yer alan Toprak Şeker ile nasıl farklılaştığını ve sektöre bakışını konuştuk. 

Toprak Şeker

Kuaförlüğe nasıl başladınız?

Makyaj artist olarak sektöre başladım. Daha sonra kesim ve renklendirme eğitimleri aldım. Kardeşim Almanya’da, dayım Amerika’da kuaför. 21 yaşında Sahrayıcedit’de bir salon açtım. Dikiş makinesinden iki tane tezgah yaptım. Kafası düşen bir yıkama setim vardı. 4 yıl orayı işlettim. İlk yerimizde sadece bir asistanım vardı. Daha büyük bir yere geçtim. 3 kişi çalışıyordu.

Şehir fırsatları kampanyasına katıldık. Bir günde 7 bin tane sattı. Firma sahibi beni aradı. Bu kadar bir sayıya ulaştınız bunu çıkarabilir misiniz diye sordu. Yarısını çıkardım. Ben sadece saç yapmadığımızı hizmet de sattığımızı düşünüyorum. Dolayısıyla en iyi hizmeti vermeye çalışıyorum.

Toprak Şeker

Hangi eğitimleri aldınız?

Vidal Sassoon Akademi’den kesim eğitimleri aldım. Almanya’da renklendirme eğitimleri aldım. Türkiye’de de aldığım birçok eğitim var. Renklendirmeyi çok sevdim ki makyaj artistliği temelim olması da buna zemin hazırladı. Renklendirme ucu çok açık olan bir alan. Bir saçın dibini boyamak, saçı nasıl açmaktan ziyade daha yeni şeyler nasıl çıkabiliriz buna çalışıyoruz.

Toprak Şeker

Salonda nasıl servisler veriyorsunuz?

Salonumuzda renklendirme, kesim, topuz, mikro kaynak, keratin kaynak, makyaj, el-ayak bakımı, 3D kıl tekniği, kaş kontürü ve kalıcı makyaj kendi alanında uzman personelimiz tarafından yapılıyor.

3 yıldır yoğun bir şekilde mikro kaynak yapıyoruz. Ben kadınları değiştirmeyi seviyorum. Daha önce hastalanmış saçını kaybetmiş birinin 5 cm’lik bir saçının göğüs hizasına gelmesi, istediği renge ulaşması beni çok mutlu ediyor. Salonumuzdaki mikro kaynak servisi de böyle çıktı. Salonumuz için artı bir servis oldu. Şu an bulunduğumuz binada atölyemizi kurduk. Saçları özenerek, Rusya’dan gidip kendim seçiyorum. Ve burada kendimiz işliyoruz.

Sarışınlığın adresi gibi bir sloganınız var. Kendinizi sarı saçların ustası olarak konumluyoruz. Nasıl bir strateji ile yola çıktınız?

Ombre akımı yaklaşık 5 sene önce başladı. Doğal geçişlerle insanlar saçlarının üzerine balyajlar attırıyordu. Orijinal sarışınlığa yaklaşmaya çalışan kadınların saçların arasında gördükleri o kızıllık turunculuk yapay duruyor. Aslında tam doğru noktaya ayak bastım. Çok uzun süre bunun üzerine çalıştım. Kendi formüllerimi ürettim. Salonumuza günde ortalama 80 kişi geliyor. Bunun 78’i sarışın. Servislerin 6 saate kadar sürdüğü oluyor. Ekibimi bu yönde ilerlettim.

Kardeşiniz Almanyada, dayınız Amerikada kuaför. Siz hiç yurtdışında çalışmayı hiç düşündünüz mü?

Asla düşünmedim. Ülkemi çok seviyorum. Burada iyi bir başarıya imza attık, çok emek verdik. Çok çabaladık. Avrupa’da görünen tablo da göründüğü gibi çekici değil. Hiç tanımadığım dilini bilmediğim insanlara servis vermek çok bana göre değil. Çok uzun saatler çalışıyoruz. Çok zor şartlar altında çalışıyoruz. Sistemin getirdiği giderler çok fazla ama yurtdışında da fazla.

Toprak Şeker

Eleman bulmakta zorluk çekiyor musunuz?

Kuaför dışındaki işletme müdürü, muhasebeci, temizlik görevlisi, özel şoför, işletme müdürü, muhasebeci gibi arkadaşları kariyer.net ile buluyorum. Kuaförü sarı sayfalardan buluyoruz.

Ekibime hakkını veriyorum, iyi şartlar sağlıyorum. Bunun karşılığında da ekibim ayrılmıyor. O kadar fazla personel talebi var ki şu an eleman sorunu yaşamıyorum. Günde ortalama 100 tane iş başvurusu alıyorum.

Ekip konusunda hiç bir sıkıntım yok ama diğer meslektaşlarımın var. Bu kronik sorunu mesleğimiz adına birilerinin çözmesi gerekiyor. Bununla ilgili projelerim var. Kariyer.net gibi bir internet sitesi kurup kuaförleri buraya toplamak istiyorum. Önemli olan o datayı o sayfa içerisinde oluşturmak. O sitenin içine sokabilmek. Bizim kuaförler platformu gibi bir oluşumumuz oldu ve 19 bin kuaförü oraya topladık. İşkur karşına engel çıkarıyor. Bununla ilgili bir sözleşme var. Ciddi bir bedel var bunu ödemelisin diyor. Bu projeyi gerçekleştirirsek kuaförlerin dijital ortamda birbirlerine daha rahat ulaşabileceği bir ortam sağlayabileceğiz. Bir gazeteye ilan vermek için para ödenmesi gerekiyor. Bu platform ücretsiz olacak.

Toprak Şeker

Çalışanların motivasyonunu artırmak için neler yapıyorsunuz?

Çok eski personellerimiz var. Burası çok yoğun bir yer. Çalışma saatlerine, tatil zamanlarına hak ettikleri maaşı gününde ödemeye özen gösteriyorum. 10.00 ile 20.00 arası çalışıyoruz ama haftanın bir günü kapatıyoruz. 40 kişi çalışıyor burada. Ciro olarak kaybediyoruz ama motivasyon kazanmak anlamında kendimizi iyi hissediyoruz. Kadroyu yarıya bölüp bir grup insanın üzerine o yükü çok fazla yüklememiş oluyoruz. Bütün resmi tatillerde kapalıyız. Yılda ortalama 15 gün salonumuzu tamamen kapatıyoruz. Orada bir kaybımız oluyor ama döndüğümüz zaman onu kapatıyoruz. Bunlar da personelin motivasyonunu sağlıyor.

Franchising vermek gibi bir planınız var mı?

Şu an için franchising vermem için çok erken. Toprak Şeker ismini bu noktaya getirmek o kadar zor oldu ki o altyapının oluşması için çok çalıştık. Franchising vereceğim salonlar, burada verdiğim servisin aynısını vermek zorunda ki  biz burada pahalı bir servis veriyoruz. İnsanları özel arabalar ile aldırıyor, en iyi hizmeti veriyoruz. Bunu sağlayabilecek olan kişilere vermeliyiz. Bugün franchising verirsek aynı hizmet kalitesini sağlamadıktan sonra çok anlamı yok. Çünkü bu bizim ismimizi aşağıya çekecektir. İleri zamanlarda vermeyi düşünüyoruz. Şu anda bunun altyapısını yapıyoruz. Dünyadaki franchise örneklerine baktığımızda ismi vermekten çok altyapıdaki kurdukları o sistemi önce kafamızda oturtmamız gerekiyor. Sosyal medyaya ismi yazdıklarında o franchiseden eleştiriler alınacak. Bir sistem olmadan franchise verirsek günün sonunda çöküş olur. Geçmişte bunun örneklerini çok gördük. Bitmez dediğimiz isimler bitti. Dünyada 500 salonu olan salonlar var franchise sistemi ile. Burada tabela iş yapmıyor. Burada sadece sistem iş yapıyor.

Toprak Şeker

Kuaförlük sektörünün en önemli sorunları nelerdir?

Personel sorunu, uzun çalışma saatleri sektörün en büyük sorunları arasında geliyor. Ben isterim ki herkes pazar günü tatil yapsın. İş yaşam dengesini kuramıyoruz.

Eskiden kuaförler birbirlerini rakip görüyordu. Ama artık bunu biraz yenmeye başladık. Çünkü mesleğimizin kalkınması gerekiyor. Bir sektörü bir yerden alıp başka bir noktaya taşımak inanılmaz zor.

Bunu sektörde çalışanların yapması lazım. Onlar da birleşmeden bunu yapamazlar. En büyük rakiplerde bile çok tatlı bir rekabet oluyor ve artık aralarındaki düşmanlığı yendiler.

Salonda nasıl fark yaratıyorsunuz?

Misafirlerimize bir yaşam alanı sunuyoruz. Salona girdiklerinde kendilerini ev ortamında hissediyorlar. Müşterimiz eğer isterse evinden alıyoruz. Burada kullanılan her şey çok hijyeniktir. Tek kullanımlık havlularından tutun her şey bir kere kullanılır. En iyi firmaların boyalarını kullanıyoruz. Dinleyen, sıkılmayan, patronun müşteri olduğunu bilen iyi ve kaliteli personel seçiyoruz. Bu yolculuktaki tüm meslektaşlarıma verebileceğim en önemli tüyo:

Hepimiz bir markayız. Eğer çok iyi bir marka olmak istiyorsak öncelikle en önem vereceğimiz şey vaat. Verdiğimiz sözün arkasında durmalıyız. Ben her zaman bunu yapmaya çalıştım.

Müşterilerle konsültasyon sırasında nasıl bir süreç geçiriyorsunuz?

Sosyal medyanın bir avantajı var. Günde ortalama 3 tane şehir dışı, 3 tane yurtdışından misafirlerimiz oluyor. Bu kişiler de değişime geliyor. Kemik müşteri dediğimiz müşteri profiline çok dikkat ediyorum. Tüm müşterilerime aynı hizmeti veriyorum, ayırmıyorum. İşleme başlamadan önce hangi saçı boyarsak boyayalım bir test aşamamız oluyor. Test yapmadan saç boyamıyoruz. Bizim bir formumuz vardır. Çünkü kuaförler risk altında. Bu iş güvenliği ile ilgili çok önemli. Alerjiniz var mı gibi sorular soruyoruz. Vücudunuzda doğabilecek herhangi bir alerjik reaksiyonda tüm sorumluluk sizindir diye bir ibare vardır. Bu ibareyi imzalamayan kimsenin saçı burada boyanmaz.

Toprak Şeker

Kuaförlere sosyal medyayı nasıl kullanmalarını önerirsiniz?

Sosyal medyada fenomen olmak istiyorsanız önce bulunduğunuz semtte tanınmalısınız. Sonra bulunduğunuz ilde, sonra Türkiye çapında. Bunun için para harcamalısınız. Gerek sponsorlu reklamlar, gerek farklı viral reklamlar vermelisiniz. Sosyal medyada fenomen olacağım ve kitlelere ulaşacağım diyorsanız bunu para harcamadan yapamazsınız. Sağlam adımlarla yol almak gerekiyor. Ben bir kitlem olması lazım dedim. İnstagramda kendi kitleme ulaştım şu anda 286 bin izleyicim var. Kuaförlerin kendi networklerini yaratmaları lazım. İnstagramın algoritması şunu der ki ‘benden sahte beğeni alma, sahte takipçi alma.’ Sosyal medya için 5 ev parası harcamışımdır. Markanıza çok dikkat edin. Orası sizin vitrininiz. Orası sizin kanalınız. Oraya koyacağınız sahte takipçi ve beğenilerle sadece kendinizi kandırabilirsiniz. Hedeflemeyi yaptığım bir danışmanım var. Kaan Ertizman ile çalışıyorum. Onun dışında her şeyi kendim yönetmeye çalışıyorum.

Önerilenler

Benzer İçerikler

2 YORUMLAR

  1. evet gerçektende toprak bey sahrayıcedidde cumartesi pazarının hemen basladıgı yerde küçük ama cok marjinal bir salonu vardı evimin biraz ilerisinde,heran tıkılım tıklım olurdu, eşimde o dönemde kendisinin müsterisi idi,oralardan şu anki konumuna gelmesi çok büyük bir başarıdır,kendisini tebrik ediyor ve alkışlıyorum….