Misafirimiz var…

0

Kuaförlük dünyasından özel bir isim: Angelique Mercier

Dile kolay 36 yıl… Kuaförlüğün gelişimi için eğitime adanan 36 yıl. L’Oréal Professionnel bünyesinde  sorumlu olduğu bölgedeki toplam 24 ülkede eğitim faaliyetlerini koordine eden Angelique Mercier’le Akademi L’Oréal’de bir araya geldik. İlk bakışta deneyimlerle dolu, kuaförlüğe olan sevgisi hemen fark edilen samimi ve profesyonel bir isim. Bunca yılın deneyimi ve bu kadar büyük bir sevgiye sayfalar yetmiyor. Yeni ve özel bir uygulama olarak bu özel röportajı Estetica okuyucularına özet sayfalarda sunarken röportajın tamamına hairist.com.tr’de yer veriyoruz.

Estetica: 36 yıldan bu yana L’Oréal için çalışıyorsunuz. Uzun bir süre. Biraz anlatır mısınız?

Angelique Mercier: Aslında hukuk okumak istemiştim. Hayalim kadınlar için savaşmaktı. Kadınların kendilerini ifade etme özgürlüğünü elde etmelerine yardımcı olmak ve en zayıfları korumaktı. Yardım etmek için hukuk okumak istiyordum. Çünkü hem kendimi iyi ifade etme becerisine hem de iyilik yapmak isteyen bir kalbe sahip olduğumu düşünmüştüm. Dolayısıyla başlangıçta hukuk istiyordum. Sonra biraz sapmalar oldu tabii.

loreal, loréal, angelique mercier, akademi, eğitim, kuaförlük, kuaför

Estetica: Ne oldu? Ne okudunuz?

Angelique Mercier: Okurken çalışırsam iyi olur diye düşündüm. Resim yapmayı çok seviyordum, çizimde başarılıydım ama kendimi kuaförlükte buldum. Tanıdığım kuaförler vardı. Bu da bana sektörü tanımamda yardımcı oldu. Baktım ki muhteşem güzel bir iş ama öğrenilmesi gereken birçok şey var. Öğrenmeyi sevdiğim için de bu yolu takip ettim.  Aslında tamamen tesadüftü. Yaratıcı olmayı seviyordum, paraya ihtiyacım vardı ve kuaförleri tanıyordum. Kısaca kuaförlüğü öğrenmeye başladım. Önce diplomamı sonra sertifikamı aldım. Diplomam olmasına rağmen istediğim gibi çalışamadım çünkü L’Oréal ailesine dahil oldum. Staj kapsamında eğitim vermeye gitmiştim. Hemen işe aldılar. Böyle gelişti. İnanabiliyor musunuz?  L’Oréal iş teklif etti. Çok büyük bir kuaförlük deneyimim olmadığından bana önce farklı bir kariyer hedefi çizdiler.  Ardından bütün becerilerimi bana L’Oréal kazandırdı. Gece gündüz çalıştım. Başarıp başaramayacağımı bilmiyordum. Ama başarmak için her şeyi yaptım. Ve bir senenin sonunda tamam sizi uluslararası bölüme çekiyoruz dediler. Uluslararası bölümde başladım ve birçok ülkeden sorumlu oldum. 36 sene önce ülkelerde hiç bir şey yoktu. Okullarda kuaförlük eğitimi yoktu. Tam anlamıyla uzman pazarlama personeli yoktu. Hali hazırda belirli bir yapı yoktu ve her şeyi yeni baştan oluşturmak gerekti. Ve üstüne üstlük ürünleri de kendim tanıtmak ve uygulamalarını yapmak zorundaydım çünkü ürünleri bilen tanıyan kimse yoktu. Dolayısıyla kendimi hem teknisyen, hem eğitimci hem de organizasyonları yapan kişi olarak buldum. Bayağı ağır iş yüküydü. Oldukça özel. Aslına bakarsanız büyük bir deneyim.

Estetica: Şu anda kaç ülke ile çalışıyorsunuz? Kaç kişilik bir ekibiniz var?

Angelique Mercier: Bölgemde 24 ülke var. Şirket içi birlikte çalıştıklarımla toplam yetmiş kişiyiz. Bir de freelance ismini verdiğimiz, şirket dışından çalışanlar yani L’Oréal için eğitimler veren kuaför meslektaşlarımız var ki onların eğitiminden de sorumluyum. Bu meslektaşlarımız teknik eğitim veren kuaförlerdir. Bizim adımıza ürün eğitimi veren kuaförlerdir. Kesim, şov ve gösteri yapmazlar. Bölgedeki tüm ülkeleri sayarsak toplamda iki yüzün üzerinde dışardan çalıştığımız eğitimci var.

Eğitim bölümü başlangıç noktasıdır. Tüm lansmanların başlangıç noktası eğitim bölümüdür. L’Oréal’de de markanın sözcüsü onlardır. Doğrudan ilişki halinde sahadadırlar. En büyük aktarma değerlerinden biridir. Ana bölümler, pazarlama, satış ve eğitimdir. Neden önemli insanlardır diyorum çünkü müşteriyle en uzun zaman geçiren ve iletişimde bulunan yegâne kişilerdir. Satışçıların zamanı yoktur, ciro yapmaları gerekir. Pazarlamadakilerin işleri yoğundur, müşteriyle temasları azdır, müşteriye doğrudan tanıtım yapmazlar. Ama eğitimciler tüm hayatlarını, zamanlarını yani saatlerini, günlerini gerek stajlarda gerek onları salonda ziyaretlerinde olsun kuaförlerle birlikte geçirirler. Muazzam bir yakınlığımız vardır. Markayı kuaförün en yakınına getiren insanlar teknik ekiplerdir.

Estetica: Dün ile bugün arasında ne gibi bir fark var?

Angelique Mercier: Kuaförlüğün genel gelişimi içerisinde L’Oréal büyük bir role sahip. Çünkü yüz seneden fazladır var olan bir şirket. Mesleğe ve özellikle de kuaförlere büyük katkılar kazandıran öncü olmuştur L’Oréal. Ve halen bugün kuaförlük mesleğine gerçek yatırım yapan tek firmayız. Neden böyle söylüyorum? Çünkü hatırlayın her şeye rağmen Mösyö Schueller bir kimyagerdi, kuaför değildi. En başından bu yana kuaförlerle işbirliği içindeydik. Kuaförler, yaratıcılığı seven, kesim ve saça şekil verme yeteneği olan küçük işletmeleriydi. Bugünün kuaförleri gibi değildi. Hiç alakaları yoktu. İki ayrı dünya gibi düşünün ya da gece ve gündüz gibi tamamen farklı. Kuaförün kendi küçük firması, kendi küçük boya tarifi vardı, laboratuvarında saklı tutuyordu ve kimseye söylemiyordu. Ve L’Oréal bu bilgileri elden ele geçirme yani eğitim ve paylaşma fikrini ortaya çıkardı. Bu bilgilerin devamını sağlamak için de gençleri eğitmeye başladı.

Bu bir işbirliğine dönüştü. Bizim ürünlerimiz var ve bu ürünleri kullanmanız için bizim size ihtiyacımız var. Bizim de ürün yapma becerimiz var, sizin küçük salonlarınızı büyük şirketlere dönüştürmek için partnerlik yapalım. Kendi köşende tek başına parlayan bir yıldız olamazsın, senin adına, senin imajın için aynı kalitede daha çok iş yapabilecek başkalarına ihtiyacın var. Dolayısıyla ekip eğitmek senin yeteneğini ya da bilgini çalmak demek değil tam aksine ekip oluşturmak senin, dolayısıyla kuaförlüğün geleceğidir diyerek eğitimin yayılmasını sağladık. Bu yüce gönüllülüğü, bu misyonu ilk defa L’Oréal başlattı. Eğitim yoluyla bilgi paylaşımı L’Oréal Professionnel’ın misyonudur.

Estetica: Kuaförlüğün bu çapa gelmesinde eğitimlerin ve bu bakış açısının çok büyük katkısı oldu diyebilir miyiz?

Angelique Mercier: Evet. L’Oréal bu meslekte kuaförlerin şunu anlamasına yardımcı oldu: Kuaförler sadece kesim, boya, şekillendirme ya da topuz yapan kişiler değil aynı zamanda bir şirket patronudur. Sadece sanatçı, zanaatkâr değil bunun daha fazlasıdırlar. Bu bir iş koludur.

Geçmişte kuaförler satış yapmak istemediklerini söylüyorlardı. Kuaförlere bir ürün önermenin satış yapmak değil, mesleğin danışmanlık yönü yani sadece kendisinin yapabileceği bir servis olduğunu anlatmayı başardık. Çünkü sadece onlar bir saçın analizini yapabilirdi, saçı teşhis etmek için saç uzmanı olmak gerekirdi ki bunu da kendisi yani kuaför yapabilirdi Ve bundan bir kaç sene önce bunu açıklamak çok zordu.

Estetica: Peki, bugün nasıl?

Angelique Mercier: Büyük bir gelişim gösterdi. Bugün tamamen farklı bir meslek. Tabii ki kesimi, şekillendirmeyi, müşterinin istediklerini yerine getirmeyi bilmeliyim ama başka şeyleri de bilmeliyim. Aynı zamanda güzel bir salonum olmalı, hatasız bir servis sunmalıyım, karşılamadan, uzman ekibe kadar her planda bir uzmanlığım olmalı. Artistik açıdan, ticari açıdan, teknik bilgi ve ürün açısından… Müşterilerin bir kuaförden bekledikleri bunlar. Her iki ayda bir saçlarını kesmesinin yanı sıra gerçek ve tam bir servis bekleniyor. Danışmanlık hizmeti aynı zamanda…

Estetica: Başlangıçla bugün arasındaki farka baktığımızda aslında kuaförler küçük, kendi salonunda laboratuvarı olan kendi reçetesiyle işlem yapan bir zanaatkârken L’Oréal’in eğitim yatırımıyla kuaförlüğü sanayileştirmesiyle beraber bugün pek çok ülkede örnek alındığı üzere modadan anlayan, sanattan anlayan, renklerden anlayan ve müşteri ilişkilerine önem veren bir formata dönüştü, doğru mu?

Angelique Mercier: Evet, çok doğru. L’Oréal esin kaynağı sağlamak için koleksiyonlar başta olmak üzere iletişim ve pazarlama açısından ne gerektiyse yaptı. Kuaförleri sürekli dinamik tuttu.

loreal, loréal, angelique mercier, akademi, eğitim, kuaförlük, kuaför

Estetica: Gelecek için öngörüleriniz neler?

Angelique Mercier: Hali hazırda kuaförlerin bugün oldukça iyi eğitimli ve bilgili olduklarını düşünüyorum. Bugün başlıca oyuncu sadece L’Oréal değil. Bizim gibi markalar dışında da bilgi ve eğitim alınabilecek bir sürü yol var. Gerçekten farklı bir fenomen var burada. Ve sadece L’Oréal için değil ama tüm meslekler için bu böyle. Bugün eskisinden çok farklı bir bilgi paylaşımı ve açılımı ile kendini eğitebilme potansiyeli var. Dolayısıyla gelecek de bu fenomen üzerinde olacak. İnsanlar daha hızlı, daha modern ve daha kolay bir eğitim görme anlayışı içerisinde çalışacaklar. Ama insani tarafı ve yakınlık daima vazgeçilmez bir zorunluluk olarak kalacaktır. Müşteriyle daha da ileriye gidebilmenin yolunu anlayabilmek için bu yakın olma hali daima kalacaktır. Bu mesleği video seyrederek öğrenemeyiz. İnternet yoluyla ulaşılacak daima bir takım bilgiler ve videolar olacaktır. Ancak uzman olmak için yakınlaşmak ve yüz yüze olmak gereklidir. Kuaförlükte insani kısım, yakınlık ve yüz yüze gelmek hiç kaybolmayacak şeyler.

Tüketici neler olup bittiğinden tamamıyla haberdar. Bu nedenle kuaförler eğitim almak zorundalar. Bilmiyorum sorunuza tam bir cevap olabildi mi ama kişisel olarak onlara baktığımda kuaförlerin bugün bunun bilincinde olduklarını düşünüyorum. İşlerini korumak için mücadele veriyorlar ve işin giderek daha da zorlaştığının bilincindeler. Çok iyi ürünler var ama ürünleri bilmek gerekiyor ve tabii ki iyi ürünlere sahip olmak bir şans. Ben genç nesil kuaförleri çok bilinçli ve çok parlak buluyorum. Mücadele ediyorlar ve bilgilenmek istiyorlar. Zamanında kuaförler eğitime yeni başlayan çırakları gönderirlerdi. Meslekte değişim ve bilinç düzeyinde bir değişim var. Bunu görmek çok hoş. Çünkü patron ekibinin alacağı eğitimden haberdarsa, bunun bilincindeyse müthiş bir ekibe sahip olacağı barizdir. Reklamlarımızda bir söz veririz: “Ürünümüz şunu, bunu yapar. Size kalite sağlar…” gibi. Ama kuaför bizim reklamda yazdığımızı yapamazsa müşteriyi kaybeder ama biz de marka olarak değer kaybederiz çünkü müşteri onun elinden geçer. Dolayısıyla, gerçeklerden konuşmak gerekirse ömür boyu sürecek bir partnerlik bu. Gerçek bir evlilik.

Estetica: Çok kuaför arkadaşınız var, çok kuaförle ilişkiniz var, dünyanın en köklü firmalarından birinde çalışıyorsunuz. Kuaförlük neyi ifade ediyor?

Angelique Mercier: Çok iyi ve güzel bir meslek. İyi yaşamak için iyi bir meslek. Çünkü ne olursa olsun yetenek gerektiren bir iş. Ne olursa olsun bir zanaatkâr ve bir kadını elleriyle güzelleştiriyor. Muhteşem bir şey. Genç ya da yaşlı, kadın ya da erkek bir insanı güzelleştiren bir meslekten daha iyi ne olabilir ki… Hatta kendini hasta hissettiğinde bile saçları taramak ya da düzeltmek insana kendini daha iyi hissettirir. Bu her insanın hayatında zaten önemli bir yer tutar. Kuaförler bedenen doğrudan temasta bulunduğun kişilerdir. Onlara güveniriz, onlara bedenimizin bir parçası olan saçlarımızı emanet ederiz. Çok önemli bir rol oynarlar. Hem sosyal, hem psikolojik hem de mesleki açıdan. Dolayısıyla çok önemli ve güzel bir meslek. Sadece bir hayat boyu ilerleme arzusu duymak, anlamak ve gelişmek gerekir. Kuaför olmak bir şans. Üstelik artistler, harika bir şey değil mi?

loreal, loréal, angelique mercier, akademi, eğitim, kuaförlük, kuaför

 

Estetica: Peki, kuaförlük için L’Oréal?

Angelique Mercier: Bana sorarsanız L’Oréal ile kuaförler mesleğin birbirinden ayrılmaz parçaları. Bizim ürünlerimizle çalışmayan kuaför bile L’Oréal’in ayrılmaz bir parçasıdır. L’Oréal bir garantidir, güvendir ve yerine getirilen vaattir. Söz verdiğimizi yerine getiririz, asla sürpriz olmaz ve müşterilerimize eşlik ederiz. L’Oréal yüz seneden fazladır bu sadakati garantiliyor ve aynı bakış açısıyla devam ediyor.  Şirketimiz aynı zamanda mesleği ilerletmek, kâr yapmalarına yardımcı olmak, ihtiyaç duydukları ürünleri geliştirmek ve ihtiyaç duydukları servisleri, eğitimleri hazırlamak için de onları dinler. Ne düşündüklerini öğrenmek için sık sık yuvarlak masa toplantıları düzenler. Sık sık salonlarında ziyaret eder. L’Oréal kuaför için aynı aile gibidir. Ailedir. Biz eğitimcilerle günlük hayatlarından pek çok şey paylaşırlar. Bize yüreklerini açarlar. Dolayısıyla çok şey öğrendim onlardan. Otuz altı senedir bu meslekteyim,  iletmem gereken bütün bilgiyi bana veren şirketim L’Oréal sayesinde neredeyse bütün hayatımı kuaförlerle geçirdim.  Hayatımda karşılaştığım bütün kuaförler sayesinde ben, bugünkü ben oldum. Gerçekten beni öyle zenginleştirdiler ki anlatabilecek söz bulamıyorum. Bu insanlarla unutulmaz anlar yaşadım. Yani ben neysem bugün, bana gösterdikleri bütün nezaketin ve yüce gönüllülükle verdiklerinin meyvesiyim. Çünkü eğitim verirken onlara yardım etmek üzere ilettiğiniz mesajı on katıyla geri öderler. Dünya bazında harika insanların arkadaşlığına sahibim. Bu insanlarla çok yakınım. İşte ben bugün bu insanların meyvesiyim. Bu insanların sevgisiyim.

Estetica: Dergimiz aracılığıyla bu dostlarınıza bir mesaj iletmek ister misiniz?

Angelique Mercier: İş kadını ya da iş adamına dönüşebilirler ama özellikle ruhlarında taşıdıkları bu büyük yüreği kaybetmesinler çünkü kullandıkları teknik işlem ne olursa olsun müşteriye ilettikleri bu yürektir. Kesim, renklendirme ya da başka bir şey değil ama onlara atfettikleri bu aşk ve bu tutkuyla işler yürür. Bu karşılamayı, bu yakınlığı müşteri hisseder. Giderek kaybedilen bir şey bu tutku. O kadar hızlı çalışıyor o kadar ciro yapmaya uğraşıyoruz ki… Ve müşteri geldiğinde, en nihayetinde bir konfor, bir lüks mekâna gelir… İşte burada bu yüreğe ihtiyacı vardır, duyulmaya ihtiyacı vardır. Ayrıca ancak kadını anlayabilirlerse mucize yaratırlar. Hem kendiniz hem de ticaretiniz için… Yüreğinizi açık tutun, yüce gönüllülükle davranın ve daima daima dinleyin. Müşteriyi dinleyin, bu da öğrenilebilecek bir şey.  Kesim, renklendirme gibi servisleri ya da ürün satışlarını geliştirmek için tüketiciye karşı dikkat kesilmeli ve dinlemelisiniz. Önem verin. Öğrenin, başkalarıyla bilgi, fikir alış verişinde bulunun. Yeni enerjiler yaratın. Burada, Akademi L’Oréal’de bu alışverişi yapıyoruz. Ne zaman ki birbirimizi dinleriz o zaman zenginleşiriz. Burası gerçekten müşteriyle birlikte olmadıkları bir mekân, burada kişisel anlar geçirirler. Dolayısıyla eğitime gelin. Gelecek bu. Kendinizi eğitin. Kendinize bu lüksü fazla görmeyin. Salon ortamından ayrılın ve bu deneyimi paylaşın. Benim için mesaj öğrenmek, öğrenmek, öğrenmek. Ve nefes almaya devam ettiğimiz sürece öğrenim devam eder. Mesaj bu.

Estetica: Çok teşekkür ederiz, çok güzel ve duygu dolu bir röportaj oldu.

Angelique Mercier: Bu röportajı yapmayı beklemiyordum ama yarın mesleğe katılacak genç nesil kuaförlerin gökyüzünde küçücük bir yıldız olabilirsem eğer, kendimi çok gururlu ve mutlu hissedeceğim. 

Cevap Ver

Lütfen yorumunuzu girin.
Lütfen isminizi buraya yazın.